Jaarlijks behandelen de rechtbanken meer dan 180.000 familiezaken. Daarbij komen nog de vele familiezaken die buiten de rechter om worden afgewikkeld. De markt voor familierecht is voor advocaten dus enorm. Hoe vinden deze mensen hun advocaat? En hoe kun je daar als familierecht advocaat op inspelen, zodat jij het komende jaar verzekerd bent van een vaste stroom nieuwe cliënten? We geven je graag 5 handige tips.
1 – Je website als online visitekaartje
Tegenwoordig oriënteren klanten zich vooral online. De tijden van het telefoonboek zijn voorbij. Via zoekmachines zoeken mensen naar informatie en wegen zij af welke advocaat zij willen inschakelen. Het valt ons op dat veel advocaten niet veel aandacht besteden aan hun online presence. Om gevonden te worden heb je een website nodig; jouw online visitekaartje. Bekijk de website eens vanuit de beleving van de klant. Is jouw toegevoegde waarde duidelijk? Laat je zien dat jij de beste bent om het probleem van je klant op te lossen?
2 – Word online vindbaar
Je hebt niets aan een goede website als je niet gevonden wordt. Logisch. Dus doe wat aan jouw vindbaarheid op internet. Hoe? Wij adviseren je om een goed marketing bureau in te schakelen dat je hierbij helpt. Ik hoor je denken:”Dat is te duur.” Maar ja, wat is duur? Stel dat dit 4.000 euro kost. Daar schrik je van? Maar wat als je er vervolgens 20.000 euro aan omzet uit nieuwe zaken binnenhaalt. Rendabel, toch? Nog een tip: er zijn veel bedrijven die je gouden bergen beloven. “Conversie door het dak”, kent u die uitdrukking? Let dus goed op welk bedrijf je inschakelt en informeer altijd bij referenties. En, hou de resultaten periodiek goed in de gaten.
3 – Zorg voor positieve klantbelevingen
Een positieve beleving van de cliënt bij jouw dienstverlening is een voorwaarde om cliënten te behouden en nieuwe te krijgen. Een positieve beleving wordt niet alleen bepaald door het resultaat, maar met name door de manier waarop de cliënt zich door jou geholpen voelt. Is dat gevoel positief, dan vergroot je de kans dat jouw ex-cliënt jou aanbeveelt bij vrienden, familie of kennissen. Advocatuur is een people’s business.
4 – Blijf top of mind bij je klant
Speel in op nieuwe behoeften van de klant en zorg voor ‘herhalingsaankopen’. Claim daarbij je rol als adviseur. Vraag klanten na het begeleiden van hun zaak of je in de toekomst nog eens contact met ze mag opnemen, bijvoorbeeld via e-mail. Want ook in de toekomst kun je ze vast nog helpen, bijvoorbeeld in de na-huwelijkse periode. Bij een scheiding met kinderen is er na 1 of 2 jaar vaak al een wijziging in de omstandigheden waardoor er van alles geregeld moet worden, bijvoorbeeld de alimentatie of het ouderschapsplan moet gewijzigd worden. Besteed zorg aan de klantrelatie en toon interesse. Stuur ex-cliënten ieder jaar bijvoorbeeld per e-mail een brochure met relevante informatie. Zo vergroot je de kans dat ze weer bij jou terugkomen om zaken te regelen en niet verder gaan shoppen.
5 – Gebruik je netwerk
Maak binnen jouw regio bekend dat je familierecht advocaat bent. Het klinkt zo eenvoudig dat je het vaak vergeet. Ga eens op de koffie bij andere kantoren die geen familierecht doen, en laat een brochure achter. Denk ook aan het leggen van relaties met lokale ondernemers die te maken hebben met familierecht, zoals accountants en notarissen. Dat is een persoonlijke kennismaking meer dan waard.
Heb je helemaal geen tijd om met deze tips aan de slag te gaan?
Wij zijn er voor advocaten die hun business willen laten groeien, maar niet goed weten hoe je aan nieuwe cliënten komt. Herkenbaar? Schakel ons in.
Steeds meer mensen zoeken online een advocaat. Daarom heeft JNN speciaal voor advocaten een ‘lean and mean online marketing machine’ gebouwd. JNN helpt je in een mum van tijd aan nieuwe cliënten met juridische cases binnen jouw vakgebied.